צרכנות ותקציב כהלכה
לתכנן תקציב ולהיות צרכן נבון כהלכה
ניהול תקציב כהלכה
תקציב הוא כלי שמטרתו תכנון הוצאות והכנסות. תכנון נכון של תקציב יאפשר לכם לבחור לחיות בהתאם לערכים ולסדרי העדיפויות שלכם, לעקוב אחרי הביצוע בפועל, ולתקן ולהשתפר כל הזמן.
התנהלות כלכלית נכונה וטובה היא כשאדם מצליח להשיג את מטרותיו ולפעול לפי סדרי העדיפויות והערכים שלו. ואילו התנהלות כלכלית שגויה היא כזו שחוסר תשומת לב, תכנון או חשיבה מסודרת, מביאים להעדפה בפועל של הטפל על פני העיקר, או מביאים לחוסר יכולת לממש מטרות ולהביא את הערכים בהם אנו מאמינים לידי ביטוי.
תקציב בנוי משני חלקים – חלק ההוצאות וחלק ההכנסות. בחלק ההכנסות אנו נכתוב את כל הכסף שנכנס אלינו. את מה שנכנס כעת מידי חודש בחדשו, וגם את מה שיכול להיכנס אם נרצה ואם יהיה לנו צורך. כי כשמתכננים חשוב להסתכל גם על הפוטנציאל, ולא רק על מה שקורה עכשיו בפועל. ובחלק ההוצאות נרשום את כל ההוצאות שאנו מוציאים מידי חודש בחדשו, וגם את ההוצאות שאנו מעוניינים להוציא, אם תהיה לנו יכולת, או שאנחנו מעריכים שנצטרך להתחיל להוציא בעתיד הנראה לעין.
אנו מגיעים אל תכנון התקציב עם סט של ערכים:
אנו מגיעים עם הערך של השפע ושל השאיפה להגיע ליכולת לתת ביטוי לאמונות ולרצונות טובים ללא מגבלות תקציביים.
אנו מגיעים עם הערך הגדול להנות מיגיע כפינו ביושר, ולא להגיע למצבים של הזדקקות לבריות, אף נצטרך להסתפק במועט ונשמח במה שיש לנו.
אנו מגיעים עם הערך הגדול של עמידה בהתחייבויות, ולכן לא ננהל תקציב שלא יאפשר לנו לעמוד בהתחייבויות שאנחנו לוקחים על עצמנו.
אנו מגיעים עם הערך הגדול של ראיית הנולד, של המחשבה קדימה אל העתיד הרחוק, והמוכנות להשקיע מאמץ גדול בהווה בשביל הטוב העתיד לבוא. אנו גם נמנעים מלהסתמך על אפשרות של מימון הוצאות צריכה באמצעות הלוואה בריבית, לכן אנחנו רוצים לחסוך סכום מתאים, ולרכוש ביטוחים נחוצים.
ואנו מגיעים עם הערך הגדול של הנתינה לזולת ולצרכי מצווה, ערך אשר בא לידי ביטוי במנהג החשוב של נתינת מעשר הכספים. (בערכו הגדול של מנהג חשוב זה ודרך קיומו אנו עוסקים בהרחבה).
מעבר לערכים בסיסיים אלו כל משפחה מגיעה גם אל התקציב עם הערכים האישיים בהם בחרה, ועם ההעדפות האישיות השאיפות והחלומות של בני הזוג.
ניהול התקציב שלנו כולל פרקטיקות יישומיות של הערכה ראלית של צרכי המחיה, של תשומת לב להפרשת המשאבים הנחוצים גם עבור העתיד, וגם של תשומת לב לצרכנות נבונה.
צרכנות כהלכה
האויב הגדול של אתגר ניהול התקציב הוא הקושי להתגבר על פיתויים שונים העומדים לפנינו.
בעולם שבו אנו חיים מושקעים משאבים אדירים בפרסום, בשיווק ובמכירה של מוצרים. מטרת המשווקים והמפרסמים היא שנקנה כמה שיותר ממוצריהם. המטרה שלנו היא להשתמש במשאבים שלנו בהתאם לערכים שלנו.
אספנו עבורכם מידע רב תועלת על אסטרטגיות השיווק השונות כדי שתהיו מוכנים להתמודד איתם מבעוד מועד.
ואספנו גם עצות מעשיות לניהול הקניות: להכין רשימה מראש, לקנות כשאתם מרוכזים בקניה, להשוות מחירים בעיקר בקניות הקבועות, להיות ערניים למבצעים טובים ולהשתמש בהם רק לדברים שתכננתם כבר לקנות, ולבדוק מידי תקופה את הספקים הקבועים של שרותים שונים שאנו מנויים עליהם.
ישנם כמה עקרונות מוסריים-הלכתיים, שההכרות איתם, ההזדהות איתם, והתנהגות על פיהם, מכוונות אותנו להתנהגות צרכנית שקולה יותר ונבונה יותר.
1. גניבת דעת - אסור למוכר להטעות לקוח לגבי טיבו וערכו של המוצר אותו הוא מוכר
2. לפני עיוור לא תתן מכשול - אסור למוכר לתת לכם עצה לא טובה, ולשכנע אתכם במודע לקנות מוצר שאין לכם תועלת ממשית ממנו.
3. בל תשחית - צריך להשתמש במשאבים בתבונה, ולוותר על משהו אחד רק עבור דבר שעבורכם הוא שווה יותר.